Firar värdigt (och med god arbetsmoral).

Publicerad 06.12.2017 kl. 12:46

Jag firar självständighet genom att planera kurser. Den nya perioden börjar imorgon och det gäller att vara förberedd. Medan jag jobbar blir jag varse mina arbetsmetoder. Ett element i en kurs får mig att tänka på ett annat i en annan. Jag associerar, öppnar nya flikar i webbläsarfönster, skapar nya dokument, klottar ner anteckningar och känner att jag har flyt.

Jag är en som gör många saker på en gång. Någonstans tror och hoppas jag på att det här är ett tecken på att jag börjar ha ganska bra koll på läroplaner, metoder, uppgifter och arbetssätt, men i ett ärligare hörn av mitt medvetande inser jag att en viktig orsak är att jag är rädd för att glömma något som känns intressant eller inspirerande om jag inte genast skriver upp det.

Att associera fritt och göra mycket på en gång fungerar bäst för mig. Det inför ett kreativt och spontant element i arbetsprocessen och det har visat sig att mycket av det bästa jag hittar på i undervisningsväg föds i stunder då jag bejakar dessa infall och impulser.

Jag vet inte om jag kan säga att jag jobbar mer effektivt när jag låter mig själv planera många saker på en gång, men jag kan lova att jag jobbar bättre. Inget element i mitt undervisningsämne är isolerat från ett annat och de flesta har kopplingar till så gott som allt som överhuvudtaget sker i en skola. Varför skulle jag begränsa mig?

Hur tänker förresten du som läser kring arbete och arbetsmetoder? När, var och hur jobbar du bäst och finns det en skillnad mellan att jobba bra och att jobba effektivt?

Kommentarer (0)
Spamfilter
Skriv siffran 1 med bokstäver:

 

 

 

kuva (11)

 

Länkar:

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar