Om datorer, telefoner och gymnasier.

Publicerad 06.02.2018 kl. 23:20

Vems uppgift är det att se till att studerande på gymnasiet inte använder sin telefon på lektionstid, vem ska försäkra sig om att laptopen används till det den ska och vem ansvarar för att den enskilda gymnasisten lär sig det hen ska? Det här har jag funderat på igår och idag samtidigt som jag roat mig genom att följa med den enorma uppståndelse som först ett beslut vid Mattlidens gymnasium och sedan ett annat vid Pargas Svenska Gymnasium gett upphov till.

Det som har hänt är alltså att lärare vid de två skolorna har bestämt sig för att på olika sätt begränsa de studerandes mobilanvändning lektionstid. Ledordet verkar vara arbetsro och målet att styra bruket av teknik så att det stöder inlärningen. Jag tycker beslutet är lätt att förstå, inte minst med tanke på att de studerande som berörs av begränsningarna har ett förflutet i en relativt odigitaliserad grundskola där de sannolikt fått rätt begränsad handledning i fråga om ansvarsfullt bruk av digitala hjälpmedel.

Samtidigt måste jag säga att en del tvärsäkra förståsigpåare i kommentarsfälten får mig att häpna. Det är många som verkar tycka att telefoner borde vara helt förbjudna och att datorer helst också borde slopas och att gymnasiet är frivilligt och smakar inte reglerna så är det bara att stanna hemma och allt VAR faktiskt bättre förr och hör sen.

Jag läser och plötsligt vet jag inte längre vad jag ska tycka. För visst har vi som lärare ett ansvar att fostra våra studerande till ansvarstagande digitala konsumenter, vi ska lära dem vett och etikett och vi ska kräva att de fokuserar på det som är viktigt och att de är mer än fysiskt närvarande på lektionerna.

Att begränsa och styra bruket av telefoner och datorer på gymnasienivå är i mitt tycke okej så länge det handlar om att läraren signalerar när skärmen ska vara avstängd och uppmärksamheten riktad åt annat håll. En lärare ska till exempel kräva att de studerande lyssnar på den som leder undervisningen och på varandra.

Att till exempel samla in telefoner i början av lektionen är däremot en extrem åtgärd och måste vara både kortvarig och välmotiverad. En sak som görs för att skapa sundare rutiner och till exempel påminna de studerande om något de borde ha lärt sig redan då de var elever i grundskolan. På sikt hör dylika ingrepp enligt mig inte hemma i gymnasiet, då de riskerar skjuta över ansvaret för den enskilda studerandes inlärning på läraren. Och ni vet vad jag tycker om sådant.

Vad tycker ni, hör telefoner och laptops hemma på lektioner eller inte och på vems ansvar är det att se till att de studerande inte missbrukar dem?

 

Kommentarer (0)
Spamfilter
Skriv siffran 7 med bokstäver:

 

 

 

 

Hej. Jag är Rofa. 32 år gammal, moddalärare, bor i en stad, jobbar i en annan. Grejer.

 

Kontakta mig:
kaffepausenblogg@gmail.com

 

Länkar:

Amanda.

Andetag.

Christa.

Ellen.

Häxbrygd.

Linn Jung.

Litterarum.

Nanó.

Vanessa.

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Senaste kommentarer