Nytt läsår, gamla utmaningar.

15.08.2018 kl. 23:47

Idag hade jag läsårets första lektioner. Jag började mjukt med fyra stycken på en dag. Det är lika med fem timmar undervisning och ungefär hundra studerande. Det var roligt, men också lite utmattande. Ska jag vara helt ärlig blir jag lite mosig av att försöka hålla koll på innehållet på fyra olika kurser och att behålla fokus genom hela dagen är utmanande. Likväl är det skönt att vara igång. Jag gillar vardag och att semestra blir snabbt lite enformigt.

De senaste veckorna har jag försökt identifiera utmaningar för läsåret. Den största är fortsättningsvis att hitta sätt att stöda de studerandes skrivutveckling och hjälpa dem hitta strategier för att förbättra språk och överleva studentexamen. Det finns en och bara en riktigt bra lösning: att skriva mera än vi gör just nu. Tyvärr är just den lösningen inget riktigt alternativ, för de studerande skriver redan nu flera texter än åtminstone jag egentligen har tid att läsa och dessutom är läroplanen så full av stoff som ska hinnas med att det inte går att satsa på att skriva mycket utan att välja bort något annat viktigt.

Ibland känner jag att jag vill göra uppror. Min inre anarkist höjer rösten och uppmanar mig att skita i läroplanen och fokusera på det jag vet att de studerande mest behöver: tid att dröja vid sina texter, att bearbeta dem och i lugn takt få utvecklas till de självsäkra och skickliga skribenter som var och en av dem har potential att bli. Språket är ändå det bästa verktyg jag kan ge dem med tanke på framtida liv och fortsatta akademiska utmaningar.

Samtidigt skulle ett beslut att prioritera skrivandet framom allt annat innebära att ge avkall på mycket av det som sätter sin prägel på själva undervisningsämnet. Vad skulle modersmål och litteratur vara utan litteraturen, de historiska perspektiven, allt det som bidrar till formandet av en egen språklig och kulturell identitet? Inte jättemycket tycker jag.

I år, då studentexamensnämnden introducerar ett nytt och sjukt krävande prov i modersmål och litteratur känns de utmaningar som har att göra med skrivutveckling särskilt påtagliga. De studerande som tar studenten det här läsåret ska skriva texter som är längre och mer krävande än de någonsin varit förut. Detta i det enda ämne de inte kan välja bort då de skriver studenten, det enda ämne som beaktas vid antagningen till all fortsatt utbildning. Dessa höjda krav ställs dessutom på dem i en tid då ungdomar i hela Finland enligt många undersökningar lämnar grundskolan med ett allt svagare skolspråk i bagaget. 

Jag kan tycka att det är ganska fult gjort mot våra unga. Det är både oförskämt och orättvist att samma beslutsfattare som gör sitt bästa för att åderlåta utbildningen i hela landet, inte drar sig för att kräva mera av dem som drabbas av deras dåliga beslut. Beslutsfattarna borde ju veta att det inte finns resurser att hjälpa alla dem som behöver stöd, att skolorna är tvungna att prioritera dem med de svåraste utmaningarna. Det är ju beslutsfattarna själva som har farit iväg med pengarna.

Fast de kanske inte bryr sig så mycket om konsekvenserna. det är de kortsiktiga besparingarna som räknas. Landets ekonomi måste balanseras och som vanligt är det de unga som får betala notan.

 

Kommentarer (2)
På vilket sätt blir provet i modersmål svårare iår?
Anonymous16.08.18 kl. 12:02
Den största förändringen är kanske det nya provet i skrivkompetens som ersätter essäprovet. Då examinanderna tidigare förväntades skriva ca 600 ord ska de nu skriva 1200. Dessutom ska de studerande själva skapa sig en frågeställning och välja perspektiv. Den text som skrivs måste vara materialbaserad och den studerande måste utnyttja minst två källor. Det nya provet är mer utmanande i allt från de krav det ställer på förmågan att skriva sammanhållet, till de krav som ställs på examinandens hänvisningsteknik. Provet är alltså svårare rent tekninskt, men också mer krävande i och med att det förutsätter en förmåga att producera ganska mycket text på en ganska kort tid.
17.08.18 01:03
okej, tack för svar! grejen är den att jag tidigare har hjälpt studeranden utanför skolan att förbereda sig inför modersmålsprovet (är några år sen jag skrev det själv), men jag hade ingen aning om att det höll på att ändras. Var kan man läsa mer om dessa förändringar=
Anonymous17.08.18 kl. 10:06
Hej! Här hittar du studentexamensnämndens föreskrifter (https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Ohjeet/Koekohtaiset/sv_foreskrifter_modersmalet_digitala_provet.pdf). Här finns exempeluppgifter (https://digabi.fi/exempeluppgifter/modersmal-svenska/), Dessutom har sets nyss gett ut ett digitalt läromedel med exempeluppgifter och modellsvar. Det hittar du på deras hemsida.
20.08.18 23:30

 

 

 

 

Hej. Jag är Rofa. Över trettio, moddalärare, bor i en stad, jobbar i en annan. Grejer.

 

Kontakta mig:
kaffepausenblogg@gmail.com

 

Länkar:

Amanda.

Andetag.

Christa.

Ellen.

Häxbrygd.

Linn Jung.

Litterarum.

Nanó.

Vanessa.

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Senaste kommentarer

06.06, 16:41Game of Thrones. av Petra
03.06, 08:02Slutetpåläsåretångesten. av Pensionerad lärare
26.04, 14:00Game of Thrones. av Karolina